Ludzie Witelonki

dr Małgorzata Buchla

dr Małgorzata Buchla jest związana z PWSZ im. Witelona w Legnicy od 2001 roku. Studia magisterskie ukończyła na Uniwersytecie Wrocławskim na kierunku Pedagogika, jej praca magisterska dotyczyła relacji dziadków z wnukami i powstała pod kierunkiem Prof. dr hab. M. Malewskiego. Dysertację doktorską obroniła w 2018 roku również na Uniwersytecie Wrocławskim pt. „Adaptacja do starości w kontekście szybkich zmian cywilizacyjno-kulturowych”, promotorem pracy był Prof. dr hab. J. Semków. Dodatkowe kwalifikacje Pani dr Małgorzaty Buchli to ukończone studia podyplomowe z Oligofrenopedagogiki oraz Kurs Dogoterapii. Doświadczenie zawodowe zdobyte poza uczelnią: sześcioletnia praca w szkole podstawowej we Wrocławiu i w Legnicy oraz zajęcia z dogoterapii w Ośrodku Opiekuńczo-Rehabilitacyjnym w Lubinie i zajęcia z dogoterapii w Specjalnym Przedszkolu w Jaworze. Dr M. Buchla jest autorką kilkunastu artykułów oraz redaktorem naukowym monografii pt. „Dziecko i jego szczęście. Refleksje w kontekście 100-lecia TPD”. Badaczka brała udział w kilkunastu konferencjach naukowych o zasięgu krajowym i międzynarodowym, od początku była zaangażowana w organizację Konferencji Naukowej z cyklu Kolokwia Witeloniana, która wpisała się w kalendarz ważnych wydarzeń naukowych w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej im. Witelona w Legnicy. M. Buchla jest członkiem Stowarzyszenia Gerontologów Społecznych, członkiem Towarzystwa Przyjaciół Dzieci – Oddział Legnica, przez szereg lat była opiekunem studenckiego wolontariatu przy Stowarzyszeniu na Rzecz Rozwoju Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy „Wspólnota Akademicka”, gdzie prowadziła szkolenia dla studentów przygotowujące ich do pracy woluntarystycznej, przez trzy lata była także opiekunem Studenckiego Koła TPD działającym w naszej uczelni. Dr Małgorzata Buchla brała także udział w kilku projektach, między innymi w projekcie pt. „Program praktyk zawodowych w Państwowych Szkołach Zawodowych” jako opiekun uczelniany; w projekcie pt. „Trzecia Misja Uczelni – szansą dla rozwoju pasji, zainteresowań i edukacji osób zagrożonych wykluczeniem społecznym” jako prowadzący zajęcia z arteterapii; była również ekspertem w projekcie „Z małej szkoły w wielki świat” oraz „Pracodawca przyjazny pracownikom 45+”.  Na terenie naszej uczelni zorganizowała wystawę prac studentów, które powstały w ramach warsztatów twórczych lepienia w glinie podczas zajęć z przedmiotu Sztuka w Edukacji Wczesnoszkolnej pt. „Wychowanie jako napełnianie naczynia”. Poza zajęciami z przedmiotów pedagogicznych, które dr M. Buchla prowadzi na kierunku Pedagogika, Pielęgniarstwo, Fizjoterapia podejmuje również inne zadania dydaktyczne, prowadziła między innymi wykłady i warsztaty biograficzne na Uniwersytecie Trzeciego Wieku. W roku akademickim 2019/2020 była Pełnomocnikiem ds. Studentów z Niepełnosprawnościami. Od 01.10.2020 pełni funkcję Prodziekana Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych.

Publikacje:

1.     „Rola międzygeneracyjnych kontaktów społecznych. Sytuacja ludzi starych we współczesnej rodzinie” (w:) Pedagogika społeczna w służbie rodzinie, red. K. Gąsior, T. Sakowicz, Świętokrzyskie Centrum Profilaktyki i Edukacji, Kielce 2005, s. 60-72, ISBN: 83-921052-7-3

2.     „Komunikacja z wnukami szansą na lepszą starość” (w:) Wybrane aspekty komunikacji społecznej, red. M. Wawrzak-Chodaczek, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007, s. 201-215, ISBN: 978-83-7441-490-6

3.     „Komunikacja międzypokoleniowa między dziadkami a wnukami w okresie późnej adolescencji” (w:) Komunikacja społeczna w świecie realnym, red. M. Baryluk, M. Wawrzak-Chodaczek, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008, s. 268-280, ISBN: 978-83-7611-046-2

4.     „Przeobrażenia aksjologiczne związane z percepcją zmian społeczno-gospodarczych u osób starszych na podstawie analizy oszustw dokonywanych na seniorach” (w:) Wartości w komunikacji różnych grup społecznych, red. M. Baryluk, M. Wawrzak-Chodaczek, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2009, s. 229-238, ISBN: 978-83-7611-562-7

5.     „Dwa bieguny starości – refleksja na podstawie badań w Domu Pomocy Społecznej i Uniwersytecie Trzeciego Wieku” (w:) Gerontologia Polska 2009, tom 17, nr 4, s. 153

6.     „Rezultaty przemian transformacyjnych z punktu widzenia człowieka w okresie późnej dorosłości” (w:) Zagrożenia w starości i na jej przedpolu, red. M. Halicka, J. Halicki, K. Czykier, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2010, s. 65-74, ISBN: 978-83-7431-243-1

7.     „Adaptacja do starości w okresie szybkich zmian cywilizacyjno-kulturowych – założenia badawcze” (w:) Starzenie się jako zjawisko biologiczne i społeczne, red. E. Kędra, Towarzystwo Przyjaciół Nauk w Legnicy, Wyższa Szkoła Medyczna w Legnicy, Legnica 2011, s. 55-62, ISBN: 978-83-633335-03-8

8.     „Późna dorosłość jako czas realizacji wartości uniwersalnych”, (w:) Świat wartości wobec wyzwań rzeczywistości ponowoczesnej, red. J. Semków, J. Pazgan, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy, Legnica 2012, s. 185-193, ISBN: 978-83-61389-61-3

9.     „Przygotowanie studentów do pracy z dziećmi w ramach projektu Wychowanie jako napełnianie naczynia” (w:) Dziecko i rodzina w lokalnym systemie wsparcia, red. B. Skwarek, A. Gałowska, E. Biegun, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy, Legnica 2015, s. 51-56, ISBN: 978-83-61389-98-9

10.  „Dziecko i jego szczęście. Refleksje w kontekście 100-lecia TPD” (red.) M. Buchla, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy, Legnica 2019, ISBN: 978-83-61389-87-3