Ludzie Witelonki
dr Małgorzata Szulc - Kurpaska
Była nauczycielem metodyki w Nauczycielskim Kolegium Języków Obcych we Wrocławiu i w Legnicy oraz promotorem prac magisterskich i licencjackich na Uniwersytecie Wrocławskim i Wyższej Szkole Filologicznej we Wrocławiu. Od 10 lat jest zatrudniona w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Legnicy. W 2001 roku uzyskała tytuł doktora nauk humanistycznych na Uniwersytecie Wrocławskim broniąc rozprawy doktorskiej Wpływ treningu strategii uczenia się na przyswajanie języka obcego u 9-10 latków. Małgorzata Szulc-Kurpaska posiada stopień awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego oraz jest edukatorem z uprawnieniami do projektowania, kierowania doskonaleniem i szkolenia nauczycieli w zakresie wczesnoszkolnego nauczania języka angielskiego. Jest współautorką programów nauczania języka angielskiego w klasach I-III i w przedszkolu oraz podręcznika Sparks wydanych przez Oxford University Press, a także podręcznika metodycznego Teaching English to Young Learners wydanego przez PWN. W 2008 r. na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej brała udział w pracach nad projektem podstawy programowej dla języka obcego. W latach 2010-2011 współpracowała z Instytutem Badań Edukacyjnych w Warszawie w ramach projektu badania efektywności nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej. Jej zainteresowania badawcze obejmują badania w klasie i kształcenie nauczycieli języków obcych.
Szulc-Kurpaska, M. 2001. Foreign Language Acquisition in the Primary School. Teaching and Strategy Training. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT.
Szulc-Kurpaska, M. 2007. Teaching and researching very young learners: 'They are unpredictable'. W M. Nikolov, J. Mihaljević-Djigunović, G. Lundberg, T. Flanagan i M. Mattheoudakis, (red.). Teaching Modern Languages to Young Learners. Graz: Council of Europe Publishing, 345-359.
Szulc-Kurpaska, M. 2009. Gdzie są absolwenci nauczycielskich kolegiów języków obcych?. W M. Pawlak, M. Derenowski i B. Wolski. (red.). Problemy współczesnej dydaktyki języków obcych. Poznań-Kalisz: Uniwersytet Adama Mickiewicza, 373-381.
Szulc-Kurpaska, M. Projekty eTwinning w przedszkolach. 2009. E. Gajek i P. Poszytek. (red.). eTwinning drogą do edukacji przyszłości. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, 102-116.
Szpotowicz, M. i M. Szulc-Kurpaska. 2009. Teaching English to Young Learners. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szulc-Kurpaska, M. 2011. E-learning wyzwanie współczesnej edukacji. W M. Pawlak. (red.). Autonomia w nauce języka obcego - uczeń a nauczyciel. Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM, 297-311.
Szulc-Kurpaska, M. 2011. Jak sobie radzą sześciolatki z językiem obcym w pierwszej klasie szkoły podstawowej?. W Nauczanie języka obcego a specyficzne potrzeby uczących się, o kompetencjach, motywowaniu i strategiach. red. J. Knieja i S. Piotrowski. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 467-485.
Szulc-Kurpaska, M. 2011. Projekty Comenius w edukacji przedszkolnej. W M. Szpotowicz. (red.). Europejski wymiar edukacji. Projekt Comenius w Polsce. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, 117-131.
Szulc-Kurpaska, M. 2013. Observations – the eyes and the ears of the lessons. W M. Pawlak, A. Mystkowska-Wiertelak i J. Bielak. (red.). Classroom-oriented research: Achievements and challenges. Cham: Springer, 259-274.
Szulc-Kurpaska, M. 2013. Język nauczyciela na lekcjach języka angielskiego. W M. Pawlak. (red). Rola dyskursu edukacyjnego w uczeniu się i nauczaniu języka obcego. Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM, 361-387.
Szulc-Kurpaska, M. 2015. Podejście brytyjskie do kształcenia językowego i jego wpływ na metodykę nauczania języka angielskiego w Polsce. W K. Nowakowska, P. Niemiec, S. Zajchowska. (red.). Języki obce i literatura w dobie kryzysu humanistyki. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT, 315-337.
Szulc-Kurpaska, M. 2015. Refleksja nad trzema elementami lekcji języka angielskiego w szkole podstawowej. W M. Baran-Łucarz. (red.). Refleksja w uczeniu się i nauczaniu języków obcych, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 263-275.
Szulc-Kurpaska, M. 2015. A blessing or a curse? Introducing autonomy to third-year BA students. Konińskie Studia Językowe, Tom 3, Nr 3, 327-347.
Szulc-Kurpaska, M. 2016. Paired lesson recordings: A study of English language lessons across different age groups of learners in the primary classrooms. Konińskie Studia Językowe, Tom 4, Nr 2, 109-126.
Szulc-Kurpaska, M. 2019. The role of teacher language in a young learner classroom. W J. Rokita-Jasków i M. Ellis (red.). 2019. Early Instructed Second Language Acquisition. Bristol: Multilingual Matters, 106-125.
Szulc-Kurpaska, M. 2020. Czy tylko nauczanie nazw kolorów i liczebników? Wiedza i przekonania nauczycieli wychowania przedszkolnego w procesie kształcenia do nauczania języka angielskiego. W K. Nosidlak, (red.). Nauczanie dzieci języków obcych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego, 167-191.
Szulc-Kurpaska, M. 2021. Foreign Language Teacher Wellbeing. W M. Jedynak, (red.). Insights from Foreign Language Learning and Teaching. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT, 161-194.